Ģimenes jahtu bizness: Valsts atbalstu neprasām, bet sakārtotu infrastruktūru gan

Rīgā, Ķīpsalā strādājošajā ģimenes uzņēmumā “RB Power Service”, kas darbojas ar zīmolu “Jahtuveikals.lv”, apkalpo gan laivas, kas maksā vien dažus simtus eiro, gan arī tādas, kas maksā vairākus miljonus. Uzņēmuma īpašnieki – brāļi Raimonds un Rihards Butkāni – grib lauzt Latvijā valdošo mītu, ka atpūta uz ūdens ir ekskluzīva un dārga.

“Šogad sezonas sākums bija ļoti satraucošs. Covid-19 krīzes sākumā, kamēr vēl gaisā virmoja neziņa par to, cik tā nopietni ietekmēs mūsu klientus, vairāki jaunu jahtu iegādes darījumi tika atcelti, izjutām mūsu klientu pastiprinātu, saprotamu piesardzību. Taču drīz vien atguvām sirdsmieru, jo vienlaicīgi parādījās arī jauni pasūtījumi, kā arī klienti, kas vēlējās īpaši laicīgi sāk sezonu, nezaudējot ne dienu,” stāsta Raimonds Butkāns.

Laivošanaprioritāte nr.1

“Bija arī klienti, kuri iepriekš bija plānojuši savas jahtas pārdot, taču, sākoties Covid-19 krīzei, domas mainīja. Ziemeļeiropā laivu biznesam šī sezona ir bijusi izteikti aktīva, mūsu partneri – laivu ražotāji Somijā un Zviedrijā – ir izpārdevuši savas noliktavas, jauno pasūtījumu 2021. gada sezonai ir ļoti daudz, pasūtījumi pildās strauji un dažiem kolēģiem pat pastāv bažas, ka rūpnīcu jaudas nespēs izpildīt pilnīgi visus pasūtījumus nākamajā gadā un var sākt veidoties rindas. Kopumā sezona bijusi aktīva un darbīga ar visu to, ka pavasarī nenotika ļoti daudzas izstādes, kurās bija ierasts noslēgt darījumus,” viņš stāsta.

Raimonds Butkāns Covid-19 ieviestās izmaiņas raksturo šādi: “Laivošana prioritāšu sarakstā daudziem ir pakāpusies uz pirmo vietu, ja līdz šim tur vēl neatradās. Tas ir loģiski – gulēšana pārpildītā pludmalē vairs nav tik pievilcīga, tāpat arī ceļošana ar lidmašīnu.”

Rihards Butkāns piebilst: “Saņēmām arī jaunus pasūtījumus par jahtu uzlabojumiem, lielākiem un mazākiem remontiem. Pavasarī liela daļa klientu, apzinoties, ka vasaras atvaļinājumu ceļojumi, visticamāk, izpaliks, savās jahtās saredzēja iespēju atpūsties kopā ar ģimeni, tajā pašā laikā ievērojot distanci un valstī noteiktos pulcēšanās ierobežojumus. Pie negatīvajām lietām varam pieminēt to, ka dažādu materiālu un detaļu piegādes ir kļuvušas lēnākas un tas ietekmē gan laivu ražotājus (nevar palielināt ražošanas jaudas, pat ja gribētu), gan servisus (sezonas laikā klientiem var nākties gaidīt).

Arī nākamo sezonu uzņēmumā prognozē kā aktīvu. “Skatoties uz Ziemeļvalstu pieredzi, arī Latvijā aicinām visus, kas domā par jaunas vai citas laivas iegādi, sarosīties laicīgi. Jau tagad veidojas rindas. Tas pats attiecas uz tiem, kas plāno savu esošo laivu uzlabot ar jaunu aprīkojumu,” teic Raimonds Butkāns.

Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

Sācies jaunais gads

“RB Power Service” nodrošina pilnu laivu un jahtu servisu. Sākot ar konsultācijām, beidzot ar korpusa, dzinēju un agregātu remontu un uzlabojumiem, to visu darot angāros, kas atrodas Lielupes krastā. Šobrīd angāri ļoti aktīvi pildās ar laivām, kuras tur “pārziemos” un kurām pa šo laiku tiks veikti uzlabojumi un servisa pakalpojumi, un tās tiks sagatavotas nākamajai sezonai.

“RB Power Service” nodarbojas arī ar jaunu jahtu, kuteru un motorlaivu tirdzniecību. Partneri ir “Nimbus Boats”, “Bella Boat”, “Flipper Boats”, “Aquador Boats”, “Paragon Yachts”, zīmoli, kas piemēroti Baltijas klimatiskajiem apstākļiem, un to korpusi būvēti tā, lai varētu komfortabli un droši pārvietoties pa mūsu jūru arī tad, kad tā uzvedas īpaši neganti, stāsta Raimonds Butkāns.

Jaunas laivas iegādi vai savas esošās laivas maiņu pret jaunu laivu klienti sāk plānot jau rudenī, jo par laivu ražotāju “jauno gadu” var uzskatīt oktobri – tieši šajā mēnesī sākas nākamās sezonas pasūtījumu pieņemšana. “Šobrīd pie ražotājiem vēršas dīleri no visas pasaules un veic savus pasūtījumus. Tas, savukārt, dod ražotājiem iespēju plānot savus darbus uz priekšu. Faktiski plānošana turpinās līdz pat janvārim. Zinot šīs nianses, arī klienti var labāk novērtēt situāciju un pasūtījumus veikt laicīgi, lai uz kuģošanas sezonas sākumu tiešām iegūtu izvēlēto laivas modeli,” skaidro Raimonds Butkāns.

Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

Laužot mītus

Starp “RB Power Service” klientiem ir makšķernieki, ģimenes cilvēki, kuri kuģo nedēļas nogalēs, pieredzējuši jūrā braucēji, zvejnieki, ceļotāji un arī otras puses, kuras noskatījušas laivu kā dāvanu. “Pārsvarā mūsu klienti ir aktīvi cilvēki un darītāji,” rezumē Raimonds Butkāns.

Rihards Butkāns piebilst: “Mēs apkalpojam laivas, kuras maksā vien dažus simtus un apkalpojam arī tādas, kuras maksā vairākus miljonus eiro. Tādēļ mūsu cerība ir, ka atpūta uz ūdens kļūs arvien populārāka – galu galā laivošanai, kuģošanai un hobijiem uz ūdens Latvijā ir sena vēsture. Turklāt Latvija ir arī braukšanai ar kuteri ļoti interesanta, jo mums ir gan ezeri, gan pietiekami lielas upes, gan jūra un jūras līcis. Mēs vēlētos arī lauzt mītu, ka kuģošana ir ekskluzīva nodarbe, ko var atļauties tikai ārkārtīgi turīgi cilvēki. Protams, gluži kā jebkurā hobijā, arī šeit ir finansiāli ieguldījumi, taču laivošana patiesībā ir vairāk pieejama nekā Latvijā, iespējams, pieņemts domāt. Arī laivas un kuteri ir dažādās cenu kategorijās gluži tāpat kā auto.”

Viņš arī stāsta, ka laivas un jahtas lietošanas un dzīves ilgums pēc būtības ir ļoti ilgs. Tā ir lieta, kuru, pareizi uzturot, varēs atstāt mantojumā un nodot vēl tālāk. Tas ir labas uzturēšanas jautājums.

Runājot par peldlīdzekļu apkopi Rihards Butkāns norāda: “Rudens ir īstais laiks, kad padomāt par nākamo sezonu un sagatavot tai savu laivu. Ja sena latviešu paruna vēsta, ka ragavas ir jākaļ vasarā, bet rati – ziemā, tad mēs varam teikt, ka par laivu, kuteri un jahtu jāparūpējas tieši aukstajā sezonā. Pareizi būtu tieši rudenī veikt motora un citu agregātu tehnisko apkopi un pareizu konservāciju. Dzinējā un reduktorā ir jānomaina eļļa, visi eļļas un degvielas filtri, jāapkopj apkures sistēmas, kondicionieri, jāapkopj un jākonservē ūdens sistēmas. Kas attiecas uz laivas korpusu, rudenī tas ir jānomazgā no apauguma, izmantojot speciālu, tam paredzētu ķīmiju. Tāpat arī viss pārējais korpuss ir jānomazgā ar speciāliem šampūniem un uz ziemu jāatstāj tīrs. Ja korpusam ir nepieciešams remonts, speciāla pulēšana vai krāsojuma atjaunošana, tad arī tas ir jāveic ziemas sezonā. Pavasarī pirms laivas ielaišanas ūdenī ir jāveic korpusa zemūdens daļas apstrāde ar neapaugošo krāsu.”

Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

Ilgtermiņa attiecību bizness

Jahtu cenas mainās divreiz gadā un parasti tās tiek koriģētas uz augšu. Šis gads nav bijis izņēmums, atzīst uzņēmumā.

Raimonds Butkāns norāda: “Mēs saviem klientiem pārsvarā piedāvājam iegādāties jaunas laivas un nodibināt ilgtermiņa attiecības. Kā daudziem, kas darbojas jebkurā veiksmīgā pārdošanas industrijā, noteikti ir zināms – viens veiksmīgs darījums vēl nenozīmē veiksmīgu sadarbību. Par tādu var runāt pēc otrā un pēc trešā darījuma. Tiecamies uz ilgtermiņa sadarbību gan servisā, gan pārdošanā.”

Jautāti, cik maksātspējīga ir Latvijas sabiedrība, salīdzinot ar Igauniju un Lietuvu un cik atšķirīgi ir Baltijas valstu tirgi, uzņēmēji teic, ka Igaunijas laivu tirgus ir daudz aktīvāks. Maksāt un kuģot gribošāks pavisam noteikti. Tas varētu būt skaidrojams ar ģeogrāfiju – Somija ar visu savu salu arhipelāgu ir tuvu. “Lai arī interesanti – igauņi apskauž mūsu smilšainās pludmales un iekšējos ūdens ceļus. Jāatzīst, ka, ņemot vērā mūsu iespējas kuģot, laivotāju mums ir ļoti maz. Tomēr redzam tendenci, ka to kļūst arvien vairāk, un tas priecē,” piebilst Raimonds Butkāns.

Gaida infrastruktūru

Covid-19 krīzes laikā nekādus valsts un pašvaldības atbalsta pasākumus uzņēmums nav izmantojis. “Godīgi sakot, saistībā ar Covid-19 no valsts īpašu atbalstu negaidām. Tas, ko mēs gaidām no valsts un pašvaldības, ir infrastruktūra laivotājiem. Rīgā ir viens publiskais slips (vieta, kur ielaist laivu) – pilsētai tas ir liels kauns! Cauri visai pilsētai plūst lielākā upe un ir tikai viens publiskais slips! Diemžēl Pierīgas pašvaldībās situācija ir tikpat bēdīga. Runājot ar pašvaldību pārstāvjiem, viņi sola šo situāciju risināt, taču pagaidām šie solījumi nav realizējušies. Aicinu iedzīvotājus, kam laivošana ir tuva, katru atsevišķi vērsties pie savas pašvaldības un pieprasīt izbūvēt mums (laivotājiem) nepieciešamo infrastruktūru – tas nav ne grūti, ne īpaši dārgi,” esošo situāciju vērtē Raimonds Butkāns.

Valdības un amatpersonu reakciju uz Covid-19 krīzi viņš vērtē kā “diezgan haotisku un bezzobainu vienlaicīgi”. “Gribētos vairāk konkrētas rīcības un skaidri saprotamu, racionālu plānu,” teic Raimonds Butkāns.

“Visātrākais veids, kā “izmaksāt” iedzīvotājiem “pabalstus”, ir samazināt maksājumu slogu. Piemēram, Vācijā ātri reaģēja un būtiski samazināja PVN likmi – tas ir reāls veids, kā atstāt katrā maciņā vairāk naudas. Francijā atcēla maksu par ūdeni. Citās valstīs aicināja būt sociāli atbildīgiem, bet turpināt strādāt. Tikmēr Latvijā tika veidota liela ažiotāža par daudzajiem pieejamajiem miljardiem, dažas ekstravagantas PR aktivitātes, atbalsts vienai aviokompānijai, atbalsts dažādu pētījumu veikšanai, par kuru noderību iztrūkst racionāla skaidrojuma sabiedrībai, taču manā skatījumā netika izdarīts nekas jēdzīgs,” viņš vērtē.

 

Raksts pārpublicēts no portāla delfi.lv.